IKEA køkken faldgruber.. Hvor falder du i?

Filmanmeldelse – Beasts of No Nation

Beasts of No Nation

For et par dage siden var jeg til et meget hyggeligt event med Denise. Det sker efterhånden ikke særlig tit, at vi finder tid til bare at være os, men da en lille invitation fra 3 dumpede ind, så takkede jeg naturligvis ja! Vi skulle streame den nye film Beasts of No Nation i virkelig hyggelige rammer. I fatboys med varme kager, kold mælk og skumfiduser. Ja der var endda sodavand og popcorn til ganen, ligeledes. Filmen havde dog alt andet end ”hygge” på panelet. Den havde både premiere på det store lærred samtidig med, at den havde premiere på Netflix og det er faktisk ganske banebrydende og samtidig superfedt!

Filmen handler om en lille dreng, som mister sin familie, sin identitet og går fra barn til mand, i en krig der ikke ejer skyggen af et moralsk kompas. Dagligdagens smil, leg og hverdag bliver vendt på hovedet.. En ny verden åbner sig, og til hovedret er brudte grænser, krig, død og voldtægt samt en lille drengs inderlige ønske om at overleve, i en hjertebankende fortælling om en et ungt sind, fanget i en verden uden nåde, iklædt en uniform og en AK47

Drengen er dog imidlertid gammel nok til, at spor fra en god barndom, med menneskelige værdier hele tiden står og banker på. Men den iskolde facade, der er skabt for at overleve hverdagen, blokerer alt ude, i et desperat forsøg på ikke at bryde sammen. Konstant tvunget ud i fuldstændig surrealistiske valg, gør at hans kompas hele tiden bliver rykket. For hvor langt kan man som menneske gå, før man brækker?

Men filmen ønsker åbenbart ikke at vælte publikum helt, for lige som mit hjerte langsomt forsvandt i den ellers bløde fatboy, den skarpe smag af cola pludselig føltes som nåle i et meget mat ansigt, afsluttes filmen på en sådan manér, at jeg med nogenlunde smag i munden, kunne sluge de 8 miniburgere som prompte blev serveret efter filmen. Tilbage stod jeg hånd i hånd med Denise, eftertænksom og prøvede at samle tankerne om de virkelig store problemer vi ofte går med herhjemme, som eksempelvis..

”Var colaen i bund og grund lidt for varm?”

Det er en rigtig stærk film og jeg kan virkelig anbefale den. Men samtidig er det en ”mood” film. Så hvis du står med et smil fra øre til øre, så vent med at se den til der i det mindste er lidt regnvejr og et par skyer på himlen.

Det skal dog ikke stoppe alle jer derude, der gerne vil streame en god film i en ellers kedelig bus/togtur og derfor er det så fedt, at den allerede nu kan ses på Netflix! Skulle du være en af de få, uden et Netflix abonnement, kan du lige nu få 6 måneders gratis, hvis du tegner et 3 abonnement.

Det kan du læse meget mere om på 3’s egen hjemmeside!

Her er lidt billeder fra vores eftermiddag.

Cykeltaxa MikkelSky LoungeAnn Lind Andersen